Dag 41, 42, 43, 44, 45, 46 en 47

18 november 2016 - Paje, Zanzibar, Tanzania

Hallo allemaal! De tijd vliegt hier écht voorbij. Ik dacht vandaag, goh misschien is het wel weer leuk om even een blog te schrijven, zie ik net dat mijn vorige blog alweer een week geleden is!! Dat was niet helemaal mijn bedoeling, sorry! Ik zal proberen deze blog wat kort te houden, maar zoals jullie misschien intussen wel gemerkt hebben is dat niet mijn sterkste punt haha.

Vorige week zaterdag, de 12, zijn we eerst een ochtendje naar het project geweest. Weer een kort dagje op zaterdag. We hebben eerst het normale programma, met de schoolles en activiteiten gedaan en daarna zijn we naar buiten gegaan voor de zaterdag-activiteit. Die bestond deze week uit stoepkrijten en dansen op muziek. Hier hebben we een heel leuk filmpje van gemaakt! Misschien hebben jullie deze al op facebook voorbij zien komen, maar ik zal hem ook hier nog even op mijn blog zetten. Helaas liet het weer ons op onze vrije middag in de steek. In november start hier het kleine regenseizoen dus we hebben hier regelmatig een bui gehad. Zo ook zaterdag middag. Later in de middag zijn we tussen de buien door toch maar even naar Blue Oyster gelopen om een drankje te drinken en lekker wat te kletsen. We hebben ’s avonds ook bij Blue Oyster gegeten, ik had echt een heerlijk hoofdgerecht, calamaris in een romige cashewnootsaus met kokosrijst en groenten! Super lekker!

Zondag zijn we vroeg opgestaan want we werden om kwart over 7 opgehaald met de taxi om naar stone town te gaan. We zijn hier naar Prison Island geweest. Dat is een eiland met een gevangenis erop, wat tegenwoordig dienst doet als een soort resort. Er gaan een hoop verschillende verhalen rond over deze gevangenis, maar wat onze gids vertelde is het volgende. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat er gevangenen op dat eiland geplaatst werden. Ook zei hij dat ze hier slaven wilden huisvesten, maar de slavernij werd afgeschaft voor de gevangenis af was. De gevangenis heeft dus nooit dienst gedaan als een echte gevangenis. Wel werd het een soort quarantaine plek voor patiënten met de gele koorts. Wat ook zo bijzonder is aan dit eiland is dat er hier reuze schildpadden zijn! De oudste was maar liefst 193 jaar oud! Na de rondleiding op dit eiland voeren we naar een zandbank verderop en daar kregen we een heerlijke lunch! Het was een compleet buffet wat vers voor onze neus voor ons klaargemaakt werd. We kregen heel veel fruit (watermeloen, kokosnoot, banaan, papaja en ananas). Ook hadden we rijst met currysaus, frietjes, garnalen, calamaris, tonijn en twee verschillende soorten kreeft. Zo ontzettend lekker allemaal! De rest van de middag hebben we rondgelopen in stone town. Nog wat over de Darajani markt gelopen en een lekker kopje koffie gedronken bij het Coffee House. ’s Avonds zijn we gaan eten bij een tapasrestaurantje en hebben we zelfs nog een bolletje italiaans ijs op. (Ik ben waarschijnlijk die dag alleen al 10 kilo aangekomen haha).

Maandag hadden was het weer super dus besloten we er een lekker stranddagje van te maken. Ik heb mijn laatste wasje hier gedaan en toen zijn we met de taxi naar Paje gegaan. Daar hebben we lekker de hele middag op het strand gelegen. Aan het eind van de middag zijn we richting huis gegaan en hebben we even omgekleed voor het avondeten. We zijn bij Bahari een lekkere pizza gaan eten. Bij thuiskomst was Iris, de nieuwe vrijwilliger er. Ze slaapt bij mij op de kamer dus voor de laatste paar dagen hier heb ik nog een nieuw kamergenootje. Ook Anne kwam die avond thuis van een weekendje met haar ouders die hier op vakantie zijn, dus het was weer druk en gezellig thuis!

Dinsdag weer de eerste werkdag van deze week. Mijn laatste week hier, gek hoor! Ik stond op school vandaag. In de taxi op weg naar het project hadden we de muziek flink hard op staan en begonnen alle kindjes al te dansen en te zingen, zo leuk! Dat zijn momenten die ik wel zal gaan missen. Ik stond weer op mijn kleine vriendje Mbuki vandaag. Hij heeft weer de hele dag gepraat, naast de wat minder nette woorden dit keer ook goede woorden, dus dat was hartstikke leuk! Na de lunch en het rapporteren nog een paar dingetjes aan mijn sociale vaardigheidstraining aangepast, nu is ie dan eigenlijk écht af haha. ’s Avonds hadden we heerlijke spaghetti bolognese en een ananas als toetje!

Woensdag weer een dagje school op het project. Vandaag stond ik op twee kindjes, Khamiar (het jongetje met spasmen) en grote Samir (het jongetje waar ik laatst mee naar het ziekenhuis ben geweest, met onder andere de huidaandoening). Ze hadden allebei echt goed hun best gedaan, super leuk! Ze deden zo hun best met hun oefeningen. Iris heeft vandaag met me meegekeken zodat zij ook de oefeningen en de kindjes leert kennen. Na het rapporteren en uitwerken zijn we eventjes naar het strand gelopen. Daar zijn we de zee in gesprongen maar toen we er goed en wel uit waren om op te drogen werd het vloed. Je merkt de verschillen tussen de getijden hier echt heel goed. Als het vloed is staat het hele strand blank en kun je er dus niet meer lopen. Toen zijn we dus maar ergens wat gaan drinken, ook lekker! Ik moest weer koken en heb de groentencurry met kokosrijst gemaakt, die is echt favoriet hier! ’s Avonds hebben we met de meiden een filmavondje gehouden en hebben we wat pepernoten gegeten die Anne van haar ouders had gekregen, heerlijk! Ik kan niet wachten tot ik weer in Nederland ben en volop pepernoten kan eten haha!

Donderdag was een super leuke dag! We zijn namelijk gaan zwemmen met alle kinderen! In de auto waren ze al niet meer te houden, ze hadden er zoveel zin in! Eenmaal aangekomen bij het zwembad waren ze toch wat afwachtend haha ze vonden het allemaal harstikke eng. Maar na een tijdje sprong toch iedereen in het water. Echt super leuk! Maar wel heel vermoeiend want niemand van de kinderen kan zwemmen, dus echt alle kindjes hebben 1 op 1 begeleiding nodig en je moet continu overal opletten. Ik heb eerst een tijdje met Mbuki gezwommen en daarna met kleine Salum. Ook ben ik met Hassan het water in geweest, dat is een van de jongens met cerebrale parese. Zelfs hij vond het hartstikke leuk. Fijn dat we een activiteit gingen doen waarbij zij ook mee konden. Ook zijn we nog even met alle kinderen op het strand geweest, ook daar hadden ze de tijd van hun leven. Moe maar voldaan kwamen we ’s middags thuis. Na het rapporteren hebben we ook allemaal niet zo veel meer uitgevoerd. Ik ben Anne even gaan helpen met koken en heb me eens over de aardappeltjes ontfermd. Iedereen was die vette, kleffe gefrituurde aardappels zo zat dat ik besloot er eens iets anders mee te doen. Ik heb ze geroosterd in de oven met olie en wat lekkere kruiden en (gelukkig) viel het bij iedereen in de smaak. We hadden ook nog gebakken groenten en zelfs een paar kleine stukjes kip. Het leek bijna op een Hollandse maaltijd haha! Na het eten zijn we ook nog een ijsje gaan halen bij de supermarkt, heerlijk!

Intussen is het vrijdag. De laatste volle werkdag van de week zit er weer op. Ik stond vandaag nog een keertje op de meervoudig beperkten groep. Dit was de laatste keer dat ik deze kindjes gezien heb want op zaterdag zijn zij er nooit. Wel een gek idee hoor! Het is gelukkig allemaal hartstikke goed gegaan en ik heb lekker kunnen werken met ze. Wel was het vandaag de hele dag ontzettend warm en benauwd, dat was dan weer iets minder. Er zijn vandaag eigenlijk weinig spannende dingen gebeurd. Ik heb de hele dag gewerkt en eenmaal thuisgekomen zijn we gaan lunchen en hebben we de leerdoelen uitgewerkt. Daarna ben ik nog wat ander werk voor Ellen gaan doen en inmiddels is het bijna tijd om te eten. Ik spring denk ik nog snel even onder de douche nu er nog stroom en water is, dat kan hier elk moment anders zijn namelijk haha!

Ik vermoed dat dit mijn op een na laatste blogs zal zijn! Want volgende week maandag op dinsdagnacht vlieg ik alweer naar huis. Morgen is dus de laatste dag dat ik de kindjes zal zien, ik ga mijn best doen er extra van te genieten. De volgende keer dat ik mijn blog schrijf zal ik waarschijnlijk op het punt staan om naar huis te gaan, of misschien zelfs al wel thuis zijn! Tot snel weer!

1. Sonja en Joost:
    18 november 2016
    Hoihoi Sanne,
    Vorige week hadden we het er over dat er nog maar 1 week te gaan is. Nu is er nog slechts 1 werkdag en 1 weekend te gaan! Achteraf zeg je dan dat de tijd voorbij is gevlogen en dat is idd zo. De week stelt niet veel voor, een maand ook niet en 2 maanden eigenlijk ook niet. We merken dat je veel geniet op je werk. Ook fijn dat je je vrije tijd zo goed kan besteden, zodat je ook lekker een vakantiegevoel hebt met je collega's. Over genieten gesproken! Je hebt weer een mooie week achter de rug met een mooi Happy filmpje. Wat leuk om te zien dat echt iedereen ( happy) is! We wensen je veel succes op je laatste werkdag en succes met inpakken ( schut eerst je kleren uit voor je ze in je koffer legt, geen trek in vreemde insecten haha).
    Liefs xxx
  2. Wilbert en leonie:
    20 november 2016
    Jambo!! Ha Sanne, ben je je koffers al aan het pakken? Wat gaan twee maanden snel hoor! Kan me voorstellen dat het heel raar zal zijn om weer te vertrekken.....
    Maar wij vinden het fijn dat je weer thuiskomt. Je neemt een hele volle koffer vol herinneringen mee! Tot in Nederland!! Wilbert en Leonie