Dag 48, 49, 50 en 51

24 november 2016 - Paje, Zanzibar, Tanzania

Ik ben weer terug op Nederlandse bodem!! Afgelopen dinsdagmiddag ben ik na een ontzettend lange reis veilig geland op Schiphol. Het was heerlijk om weer thuis te komen, al is het wel echt even wennen. Ik zit nu deze blog te schrijven terwijl ik heerlijk op de bank zit met een kopje thee erbij, wat een verschil met de omstandigheden waarin ik mijn vorige blog schreef!

Zaterdag was mijn allerlaatste werkdag. Ik vond het toch wel gek om afscheid van ze te moeten nemen, het zijn stuk voor stuk allemaal zulke schatjes. Ik heb vandaag nog 1x op Mbuki gestaan en hij heeft de hele dag weer lekker veel gepraat, zowel goede als slechte woorden haha. Vandaag hebben we ’s morgens het schoollesje gedaan, zoals altijd en daarna zijn we naar buiten gegaan voor de creatieve activiteit en daarna hebben we een muziekje opgezet en zijn we lekker gaan dansen. Ook wilde ik graag nog wat foto’s met de kindjes en daarna was het echt tijd om afscheid te nemen, dat was vervelender voor mij dan voor de kinderen zelf. Zij hebben niet echt in de gaten wie er vertrekt en wie er voor in de plaats komt. Gelukkig maar want anders zou al dat afscheid nemen erg vervelend zijn voor ze. ’s Middags voor de laatste keer rapporteren en daarna zijn we lekker eventjes naar het strand geweest. Om 4 uur ’s middags werden we opgehaald om naar de voetbalwedstrijd van het lokale voetbalteam te gaan kijken. Dit was een hele beleving zeg, jeetje. Het hele dorp was bij elkaar gekomen en het was een groot feest. De omstandigheden waarin ze speelden waren echt bizar, het gras was bruin, de lijnen waren gemaakt van wit strandzand en ze voetbalden zonder scheenbeschermers op schoenen zonder noppen. Maar het was wel super gaaf om mee te maken! Daarna zijn we naar het restaurant Bahari gegaan om daar te eten.

Zondag, een van mijn laatste dagen hier. Vanmorgen was de laatste keer dat ik ‘thuis’ zou ontbijten dus ik heb gezellig samen met de meiden een ontbijtje op bed gehad. De laatste keer wit brood met nutella! Daarna ben ik alvast wat van mijn spullen in gaan pakken. En in de middag zijn we lekker naar het strand geweest. Het was een heerlijke zonnige dag. We hebben nog lekker geluncht bij een heel gezellig tentje, Ocean. Helaas is rond een uur of 4 de zon weggezakt achter de bomen waardoor we ‘noodgedwongen’ alvast een drankje zijn gaan drinken bij het restaurant waar we wilden eten haha. Na het avondeten zijn we met de taxi naar huis gegaan. Helaas hadden we weer geen water (dat ik dit nog mee moet maken op mijn een na laatste avondje) dus moest ik me douchen met de emmer. Nog een gezellig avondje gehad met de meiden en toen was het tijd om te slapen, mijn laatste nachtje in dit bed!

Maandag, mijn allerlaatste dag!!! Vanmorgen zijn we op tijd opgestaan om te gaan ontbijten bij Blue Oyster. Hier hebben we heerlijk relaxt gezeten en lekker ontbeten. Daarna zijn we terug naar huis gegaan om onze spullen te pakken voor een laatste stranddagje. Het was wederom heerlijk weer! Dus het was genieten op mijn laatste dagje. ’s Middags zijn we even de zon uit gegaan en hebben we wat te drinken gehaald om vervolgens weer lekker verder te zonnen en te zwemmen. Voor het diner zijn we naar B4 gegaan, een heerlijke hamburgertent. Nog een laatste keertje achterom gekeken naar de zee en toen was het echt tijd om naar huis te gaan. Eenmaal thuisgekomen was er gelukkig wel water! Dus ik heb nog even lekker kunnen douchen en toen ben ik mijn laatste spulletjes in gaan pakken. Hierna zijn de meiden nog even gezellig op mijn kamer gaan zitten en hebben we een kopje thee gedronken. Het afscheid nemen van de meiden was toch wel lastig! We hebben echt 24 uur per dag met elkaar doorgebracht en dat twee maanden lang. Maar we hebben nu al afgesproken om elkaar binnenkort in Nederland weer te zien. Ik werd met de taxi naar het vliegveld gebracht. Het inchecken ging allemaal harstikke vlug, het vliegveld hier stelt echt niets voor haha. Ik was binnen een kwartiertje van de parkeerplaats buiten het vliegveld bij mijn gate aangekomen. Hier moest ik nog een behoorlijke tijd wachten, maar dat geeft niets. Ik ben al lang blij dat het allemaal zo vlot is gegaan. Het vliegtuig vertrok precies op tijd en ik ben zelfs te vroeg bij mijn overstap in Kenia aangekomen. Hier heb ik zo’n 2,5 uur zitten wachten. Helaas heb ik helemaal niet kunnen slapen dus ik was helemaal kapot.

Mijn tweede vliegtuig, vanaf Kenia naar huis, vertrok om 8 uur ’s morgens (Keniaanse tijd). Ook het tweede gedeelte van mijn reis is perfect verlopen. Ik had een prima plaatsje en heb lekker een filmpje kunnen kijken in het vliegtuig. Het was wel een behoorlijk lange vlucht. Ik landde om 3 uur ’s middags en met twee uur tijdsverschil duurde het tweede deel dus 9 uur, een lange zit! Maar dat gaf niets, ik was al lang blij dat mijn hele reis zo soepel is verlopen. Ik heb geen vertraging gehad, geen lange rijen, geen problemen bij de douane, zelfs mijn koffers lagen netjes op me te wachten. Het kon niet beter! Nadat ik het vliegtuig uit was, mijn koffers opgehaald had en langs de douane ben gegaan stonden daar papa, mama en Lucas op me te wachten! Wat een warm welkom, ze hadden bloemen en ballonnen bij zich. Zo leuk! Eenmaal thuisgekomen hing er ook nog een spandoek en een Tanzaniaanse vlag! Dat is nog eens leuk thuiskomen. Nu zit mijn reis er alweer op, wie had kunnen denken dat dat zo snel voorbij kon gaan. Ik weet nog goed dat ik op het punt stond om te gaan en nu zit ik alweer thuis en is alles achter de rug. Maar wat een geweldige tijd heb ik gehad! Ik had het voor geen goud willen missen. Het klinkt ontzettend cliché maar ik ben echt een ervaring rijker geworden en dit zal me de rest van mijn leven bij me blijven!